Goriot Baba

Yazar

Can Yayınları’nın sitesinde yayınlandığı şekliyle yazarımızı tanıyalım; Fransa’nın ünlü yazarlarından Honoré de Balzac 1799 yılında Fransa’da doğmuştur. Yapıtlarını büyük bir bütün oluşturacak biçimde üç grupta tasarladı: insan yaşamını ve toplumu yöneten ilkeleri ele alan “çözümleyici incelemeler”; insan eylemini belirleyen nedenleri ortaya koyan “felsefi incelemeler”; bu nedenlerin sonuçlarını gösteren “töre incelemeleri”. Bu bakımdan “Goriot Baba“, gerçekçilik akımının başyapıtı sayılır. Balzac, bu eserlerinin tümüne Dante’yi anıştıran bir başlık koydu: “İnsanlık Komedyası”. Balzac, 1850’de Paris’te öldüğü zaman, ardında 85’i tamamlanmış, 50’si taslak halinde kalmış roman ve 2.000’i aşkın roman karakteri bırakmıştır.

Kitap

Honoré de Balzac, “İnsanlık Komedyası” adını verdiği büyük eserini tamamlamayı planlıyordu ve bu eser bittiğinde onlarca kitaptan ve binlerce karakterden oluşacaktı. Ne yazık ki yazar büyük yapıtını tamamlayamadan bu dünyadan göçtü. “Goriot Baba” ise bizlere bıraktığı kitaplardan en önemlisi olarak duruyor, hatta gerçekçilik akımının başyapıtı sayılıyor. Peki nedir bu gerçekçilik akımı ve neden “Goriot Baba” bu akımın en önemli eseri olarak görülmüştür. Kısaca açıklamaya çalışalım; gerçekçilik akımında önemli olan gerçek hayattır ve ortaya çıkan eserler gerçek hayatı yansıtmaktadır. Bu sebeple gözleme büyük önem verilmiş ve görülenin olduğu gibi aktarılmasına dikkat edilmiştir. Gelelim kitabımıza, yazarın güçlü kalemi, düşünce ve gözlem gücü yardımıyla eserinde yarattığı ortam ve kişiler, değindiği konular ve yer verdiği dünya görüşü zamanının gerçek Paris’ine ışık tutmaktadır. Bu da kitabı gerçekçilik akımının en önemli eseri yapmaktadır.

Kitap, Paris’in elit (seçkin) olmayan bir bölgesinde yer alan bir pansiyondan bahsederek başlıyor ve ilerleyen sayfalarda pansiyonda kalanlar arasındaki diyalogları aktarıyor. Bu pansiyonda tek başına kalan Goriot babanın gizemli hayatı ve evli iki kızı arasındaki ilişki ekseninde ilerleyen kitapta, yine bu pansiyonda kalmakta olan genç bir hukuk fakültesi öğrencisinin hırsı doğrultusunda Paris sosyetesinde yer almak istemesi ile olaylar gelişiyor.

Kitap yorumu

Çevirisi yapılan kitaplar hakkındaki genel düşüncemi burada ifade edeyim; Dünya klasiklerinin bir çok yayınevinden çıkan basımları bulunmaktadır. Ben tercihen bilinen yayınevlerini veya kitabın yazım dilinde iyi çeviriler vermiş olan çevirmenlerin kitaplarını okumayı tercih ediyorum. Bu tercihlerimde de şimdiye kadar pişman olmadığımı yinelemek isterim. Bu kitap için tercihim Can Yayınlarından çıkan basımı oldu. Çevirmen Tahsin Yücel kitabı Fransızca aslından çevirmiştir. Tahsin Yücel’in başarılı çevirisini içeren kitabın dili genel olarak gayet akıcı ve iyi. Bazı cümlelerde takıldığımı ve bir kaç kere okumam gerektiğini de buraya not düşüyorum.

“Goriot Baba”, Honoré de Balzac’ın okuduğum ilk kitabı oldu. Genel anlamda çevirmenin iyi çevirisi ile Balzac’ın kalemini beğendim. Yazarın gözlem gücü ve bunu aktarabilmesi okuyucunun kafasında olayları ve mekanları kolayca canlandırmasını sağlıyor. Benzer şekilde duyguları işleyişi, karakterlerin ağız ve hareketlerinden ifadeleri aktarışı yine çok başarılı. Kitapta Paris’i bir kaç farklı sosyal çerçeveden okuyucuya aktaran yazarın, anlattığı olayların zamanında bire bir yaşanabileceğini veya tanık olunabileceğini ifade etmesi kitabın ne kadar gerçeğe yakın olduğunu anlamamızı sağlıyor. Ahlaki boyutta da irdelemeler yapan yazar hırsı, açgözlülüğü, vefayı, vefasızlığı ve benzeri sıfatları çarpıcı bir biçimde gözler önüne seriyor ve okuyucuyu düşünmeye itiyor.

Genel anlamda kitabı çok beğendiğimi söyleyebilirim. Sadece ilk başlarda kitaba tam alışamadım ama sonrasında olaylara duyduğum merakla beraber duygusal anlamda da beni içine çeken kitabı sindire sindire okudum diyebilirim. Kitabın yarattığı dünyaya öyle bir kaptırmışım ki bir ara elim cebime gitti biraz para çıksa da genç hukuk öğrencisine versem dedim. Neden mi böyle hissettim, kitabı okuduğunuzda sizin de aynı hisse kapılacağınızı düşünüyor ve cevabı bulmanız için sizi kitapla baş başa bırakıyorum!

Benim ilgiyle okuduğum dünya klasiği olmuş bu kitabı herkese tavsiye ediyor ve keyifli okumalar diliyorum.

Benzer Kitap Yorumları

Künye

Yazar: Honoré de Balzac

Sayfa sayısı: 304 sayfa

Çevirmen: Tahsin Yücel

Özgün Adı :  La Père Goriot

Yayınevi: Can Yayınları

Arka kapak

Can yayınlarından çıkan kitabın arkasında yer alan tanıtım yazısı aşağıdaki gibidir;

Bir babanın, kızları için bulunduğu özverilerin derin bir ıstıraba dönüşmesini anlatan Goriot Baba, para, güç ve umarsızlığın doğurduğu “burjuva trajedisi”ne iki farklı açıdan yaklaşır. Bir yandan, Goriot, iyi evlilikler yapmış ama gırtlağına kadar borca batmış kızlarının isteklerini karşılayabilmek için yoksulluğa düşer; öte yandan yoksul ve dürüst genç Rastignac giderek hırslarına yenilir, Goriot’nun kızlarından birinin çekiciliğine kapılarak para ve başarı hummasına tutulur.
W. Somerset Maugham’ın “gelmiş geçmiş en büyük romancı” dediği Balzac’ın bu romanı, gerçekçilik akımının başyapıtı sayılır. Yalnızca ilginç baba tipiyle değil, anlatımdaki ustalığı ve öteki kahramanlarıyla da dünya edebiyatının kült romanları arasında yer alan Goriot Baba, Balzac’ın “İnsanlık Komedyası” adlı anıt yapıtının ilk kitabıdır.

Goriot Baba’ için 5 yanıt

Add yours

  1. Kütüphanem de olan ama hala okuyamadığım o şahane kitabı burada görünce küçük bir mutluluk hissettim ☺️ Bu yazarın “vadideki zambak” kitabını okumuştum yıllar önce şimdi düşündüm de aslında okumaya değer bir yazarmış bu kitabı da neden hala okumadığımı bilmiyorum ama bu yorum ile beraber okuma listemin başına ekliyorum ☺️ Bu ve buna benzer başka eserlerinde yorumlarını merakla bekliyorum 👍

    Liked by 1 kişi

    1. Tüm kitaplar şahanedir ama bazıları daha fazla şahane oluyorlar 😊 Dünya Klasiklerine girmiş olan bu kitapta öyle bence. Bir şey farkettim Dünya Klasiklerine katkı veren Fransız yazarlar daha coşkulu ve tutkulu oluyorlar. Ben de önceliğimi Fransızlara vereceğim sanırım. Yorum için teşekkür ederim. Kitabı mutlaka okuyun pişman olmazsınız. 👌👍

      Beğen

  2. İnşallah yazın kitap okuma kampına giricem. Hedefim 2 günde bir kitap bitirmek… Sizin tavsiye ettiğiniz kitapları aldım..inşallah yaza kahve 🍵 ile birlikte okumalar başlayacak.

    Liked by 1 kişi

Yorum bırakın

WordPress.com'da ücretsiz bir web sitesi ya da blog oluşturun.

Yukarı ↑

WordPress.com ile böyle bir site tasarlayın
Başlayın